זו הכתבה האחרונה בסדרה ״3 שלבים בסיסיים לעסק ממותג״ שתדבר על הנכס הדיגיטלי עם ההשקעה הגדולה ביותר שיש לעסק – אתר.
(עדיין לא קראתם את הכתבות הראשונות בסדרה? תוכלו לקרוא כאן על עיצוב לוגו ו-כאן על שפת מותג).
האם כל עסק צריך אתר? הרבה יגידו מיד כן. אני חושבת שזה תלוי בכמה גורמים. אז מי צריך לבנות אתר והאם דף עיסקי בפייסבוק מספיק?
לפני שאענה על השאלה הזו, צריך לדעת כמה עובדות בסיסיות על פייסבוק:
1. פייסבוק היא רשת חברתית. המטרה העיקרית לשמה אנשים גולשים בפייסבוק היא כדי להתעדכן, לשתף ולקרוא דברים שמעניינים אותם. לרוב הם לא מחפשים שם שירות מסויים או בעל מקצוע… את זה הם עושים בגוגל.
2. דף עיסקי בפייסבוק נועד בעיקר כדי לשמור על קשר עם הלקוחות. בדף העיסקי יש להם ערוץ תקשורת שמרגיש אישי יותר עם העסק. הם יכולים להתעדכן בחידושים/מבצעים וכו. 3. חוקי הפרטיות של פייסבוק (בשדרוג שהיה אי שם סביב 2015) גרמו לירידה של כ- 70% בחשיפת הדפים העיסקיים לגולשים שעשו לייק לעמוד. מה שאומר שגם אם עשו לכם לייק, רוב הסיכויים שלא יראו את הפוסטים שתעלו לדף שלכם. ולכן מי שלא מפרסם ממומן- מעלה פוסטים רק כדי שהדף ישאר פעיל ומעודכן עבור אלו שיכנסו אליו באופן יזום. 4. תשומת הלב של הגולש בפייסבוק- יש המון הסחות דעת בפיד (הודעות מקבוצות, עדכונים מחברים, תמונות וכו..). גם אם פוסט שלכם הגיע לעין הגולש, רוב הסיכויים שהוא לא יעצור, ילחץ על הפוסט, יכנס לדף העיסקי וירכוש משהו. 5. רוב הגולשים נכנסים לפייסבוק מהנייד. ומתי אנחנו עם הנייד? כשאנחנו בדרך לאנשייהו.. הראש במחשבות, יש לנו לו״ז מסויים, אנחנו ממהרים בדר״כ. האם זה זמן מתאים לפרסם? תחליטו אתם.
פייסבוק- המון הסחות דעת | Photo by Robin worrall on Unsplash
האם צריך אתר?
התשובה תלויה בסוג העסק וגם ברצון שלכם לגדול ולהתפתח.
אתן דוגמא: יש לי עסק בתחום הקוסמטיקה וכרגע דף הפייסבוק שלי פעיל מאוד, אני דואגת להעלות פוסטים רלוונטים עם תוכן מעניין, לענות לתגובות, לפרסם עבודות שלי, לקוחות מרוצות וכ״ו… ואני לא מעוניינת להתפתח ולגדול מבחינה עיסקית- אני לא הייתי מציעה להשקיע כסף באתר.
דוגמא נוספת: יש לי עסק בתחום הקונדיטוריה. אני מתחזקת דף פייסבוק פעיל ודואגת להעלות קינוחים שאני מכינה עבור לקוחות. אני רוצה ליצור קטלוג קינוחים עם מחיר קבוע לכל קינוח בקטלוג. זה מצב בו הייתי ממליצה להעלות אתר. האתר צריך להיות במקרה הזה מאוד מנימליסטי וממוקד. בפרונט יהיה קטלוג קינוחים מרשים עם אופציה להזמנה ורכישה באתר. מי שנכנס לאתר כדי להזמין יכול גם לקרוא אודותיי, לקרוא המלצות עליי וכ״ו… בזכות האתר העסק שלי נראה מבוסס יותר, רציני יותר ובטוח יותר עבור הלקוח.
התשובה לשאלה ״האם צריך אתר?״ תלויה לגמרי בכם ובתחושה שלכם לגבי העסק. איפה אתם רואים את העסק שלכם בעוד שנה מהיום? נסו לבדוק מה היתרונות שיכולים להתווסף לעסק אם תפתחו אתר? האם יש דברים שתוכלו להציג בקלות באתר שכרגע בפייסבוק אתם מתקשים להציג?
לאתר יש עוצמה שאין לדף פייסבוק | Photo by Igor miske on Unsplash
השלבים לאתר מדהים
1. פגישת איפיון: בדיוק כמו בעיצוב לוגו גם בבניית אתר נתחיל קודם כל באיפיון לאתר.
מי שמכיר אותי יודע שאני לא מוותרת על החלק הזה בשום מצב. השקעה באיפיון היא הגורם להצלחת האתר ושביעות רצון הלקוח.
עכשיו זה רק אני ואתם | Photo by Toa heftiba on Unsplash
2. בניית המסכים באתר: אחרי שהאיפיון מוכן אני מעבירה את התוכן שלו ואת כל ההחלטות שלקחנו לתוך מסכי האתר החדשים. זה שלב שבסופו הלקוח כבר ממש רואה את האתר החדש (ללא עיצוב), את ההתממשקות שלו למובייל, את הפעולות שניתן לעשות בו ואת התוספים שהוא מכיל. (פופ אפ, טופס הרשמה, לינקים וכפתורים וכ״ו…)
לוקחים את האיפיון ומביאים אותו לידי ביטוי במסכים באתר | Photo by Jose alejandro on Unsplash
3. תכנות ובניית סביבת עבודה בוורדפרס: אחרי שעברנו את סבבי התיקונים למסכי האתר, החומרים עוברים למתכנת שדואג לפתוח סביבת עבודה נוחה בוורדפרס, לחבר את הדומיין ושירות האיחסון, להתקין את התוספים הדרושים לאתר תקין שעובד מהר ולבנות את מסכי האתר המוכנים בתוך הוורדפרס.
קצת קוד לנשמה | Photo by Clément H on Unsplash
4. עיצוב האתר: עכשיו כשהכל מוכן ומאושר ואין הפתעות ללקוח, אפשר לגשת לעיצוב האתר. חשוב שהעיצוב יהיה השלב האחרון כי הבסיס החזק של האתר כבר קיים. העיצוב תפקידו לתת אופי לאתר, לדבר בשפת המותג, לכוון לרגש של הגולש ולמקד את העין שלו במקומות שאנו בוחרים להבליט. תוכלו לקרוא עוד על עיצוב אתר בפוסט הבא.